Wat is Functional Training?

Zoek op google ‘functional training’ en je vindt dergelijke foto’s:

Het lijkt vaak acrobatische oefeningen met een onstabiele ondergrond. Veel mensen raken hierdoor gefascineerd.

– Het lijkt moeilijk
– Je zou er zelf nooit opkomen
– De trainer toont deze oefening met veel gratie,

Dus dan moet het een fantastische oefening zijn?

Het antwoord is NEEN.

Functional Training is een slecht omschreven begrip maar klinkt wel trendy. Het lijkt zich te distantiëren van toestel-training en isolatietraining (bv bicep curls). Om functioneel te zijn, moet het een zekere FUNCTIE dienen, niet liggen spartelen om een fitnessbal met glimmende gewichtjes.

De basisbewegingen van het lichaam zijn: duwen, trekken, bukken, neigen (+ draaien, lopen, dragen en springen). Naar mijn mening komt typische Strongman het dichtste bij de echte betekenis van functioneel trainen.

Wil dit nu zeggen dat de gemiddelde huismoeder ook met honderden kilo’s moet leren jongleren?

Opnieuw NEE.

Maar ze kan wel de basisprincipes van deze training toepassen en zo een sterker en steviger lichaam krijgen. Deze mooie jonge dame leert een gewicht op te tillen door haar heupen te gebruiken. Iedereen weet dat je niet tilt met de rug, dus gaan velen tillen met hun knieën. Dat is eveneens schadelijk. Onthou: heffen en tillen doe je met de heupen. Jouw rug en knieën zullen je dankbaar zijn en als cadeau krijg je een mooi, rond achterwerk.

Wanneer je op deze manier leert tillen, zal je dit ook doen bij de wasmand, jouw kind, die zak cement, die flessen cola, een bak bier, … en daarom is het FUNCTIONEEL. Geen enkel wiebelbordje of fitnessbal, rekker of ander toestel zal je dat leren.
Foto
Wil dat zeggen dat deze attributen geheel nutteloos zijn?

Nogmaals: NEEN

Ze hebben zeker hun nut in de revalidatie. Het is trouwens van daar dat ze vaak komen en hun wetenschappelijke ondersteuning krijgen. Maar trainen is niet revalideren. Ze volgen vaak op elkaar in geval van letsel, maar werken volgens andere principes.
Sommige oefeningen met onstabiele ondergrond zijn zeer bruikbaar om een spier direct te trainen en iemand te leren het lichaam te ‘blokkeren’ (core stability). Let wel op, ze moeten steeds veilig uitgevoerd worden én gelijkaardig zijn met dagelijkse bewegingen of met arbeids-/sportspecifieke bewegingen om als ‘functioneel’ bestempeld te worden.

Archief

Algemeen

Voeding

Kracht

Conditie

Oefeningen

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in