De reverse crunch

Eén van mijn favoriete buikspieroefeningen

Voelt aan als een oefening voor de onderste buikspieren. Maar net zoals men de onderste biceps niet kan samentrekken, kan dat bij buikspieren ook niet. De rechte buikspieren lopen van het borstbeen naar bekken (laat je niet misleiden door de blokjes-vorm).
Naast de rechte buikspieren (denk six-pack), traint deze oefening de schuine buikspieren minstens even hard (gemeten via EMG).
Begin met heupen en knieën in 90°. Probeer de knieën dan in rechte lijn naar de plafond de duwen. Hoe dichter de knieën naar het hoofd komen, hoe makkelijker. Zorg wel dat je niet gaat ROLLEN.
Let op: Het lichaam zoekt altijd de makkelijkst weg. Kan je plots meer herhalingen dan anders, denk dan even na over de positie van de knieën.
Het is niet abnormaal dat een beginner slechts 2-3 goede herhalingen kan uitvoeren. Doe dan 3 reeksen van 3 herhalingen en bouw rustig op.
Voor diegenen bij wie dit vlot gaat (meer dan 15 herhalingen), steek de voeten verder uit (in extremis krijg je de dragonflag van Bruce Lee en Rocky), of neem een halter tussen de voeten.
Hou de beweging gecontroleerd. Zak traag met het bekken naar de grond. Ga niet met de benen zwieren, dat is valsspelen.
Dit kan ook perfect thuis met de handen onder de sofa.

Gedaan met eindeloze crunches. Probeer eens een zware buikspieroefening.

Archief

Algemeen

Voeding

Kracht

Conditie

Oefeningen

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in